300+ occasions op voorraad
12 maanden BOVAG garantie
Aanpassingen conform RDW eisen
Sinds 1950 marktleider van NL
 - AB Bierman

Veelgestelde Vragen


Hier kan je de antwoorden vinden op de meest gestelde vragen.

Algemeen

Worden auto-aanpassingen vergoed?

Aanpassingen worden in sommige gevallen vergoed door de gemeente (WMO) of het UWV. Neem contact op met een van onze adviseurs om te kijken wat er in jouw situatie mogelijk is.

Moeten auto-aanpassingen RDW gekeurd worden?

Bepaalde aanpassingen moeten (eenmalig) RDW gekeurd worden. Dit is altijd het geval met een wijziging van het voertuig m.b.t. zitplaatswijziging of rolstoelplek. Ook aanpassingen aan de rij-situatie moeten (soms) RDW gekeurd worden. Andere zaken als een handgreep of kofferbaklift hoeven niet RDW gekeurd te worden. 

Bij ons komt de RDW wekelijks op locatie om te keuren in Nieuw-Vennep. Zij controleren dan het voertuig, de aanpassingen en controleren of deze overeenkomen met de bijgeleverde homologatierapporten. Indien dit allemaal klopt, dan passen zij de voertuiggegevens aan in hun database. Meestal heeft dit betrekking op het aantal zitplaatsen en de rolstoelplek.

Deze keuring is overigens eenmalig. Indien de auto gekeurd is ontvang je eventueel een nieuwe kentekencard. Ook kunt u de aanpassing online terugvinden op de website van de RDW: 


 

 

Moeten de aanpassingen tijdens de APK gekeurd worden?

Bij een APK moeten de aanpassingen (deels) gecontroleerd worden. Je denkt hierbij aan scheurtjes in de gordelfixatie, lekkage aan de gemodificeerde uitlaat / lekkage van de gemodificeerde brandstoftank / klopt het aantal zitplaatsen / etc. Ofwel, alles met betrekking tot de veiligheid van het voertuig. De werking van de inrijplaat en zaksysteem etc. vallen hier niet onder. 

Mocht je toch twijfels hebben over de aanpassingen, dan is een GRATIS inspectie bij ons mogelijk. Meer informatie kan je hier vinden. 

De APK en inspectie verschillen overigens van de RDW keuring. Deze is eenmalig en heeft betrekking op een wijziging van het voertuig. 

Komt een (DIESEL) rolstoelvoertuig de milieuzone in?

Als een rolstoelauto of rolstoelbus een RDW gekeurde rolstoelplek op het kenteken heeft, dan heeft dit voertuig een uitzondering op de zero-emissies en milieu zones.

Op de website van de overheid kan je jouw kenteken invoeren en dit controleren (deze zijn gekoppeld aan de RDW-database). Je ziet dan direct of je de gebieden wel of niet in mag op basis van het kenteken.
 

Klik op de link hieronder om meer te lezen over Zero-emmissie zones in Nederland:

 

Klik op de link hieronder om meer te lezen over Milieuzones in Nederland:



Ontheffing voor aangepast voertuig door handicap
Mocht jouw voertuig de milieuzone niet inkomen, maar je wel een voertuig hebt die aangepast is dan kan je hiervoor ontheffing aanvragen. Deze ontheffing kan hier worden aangevraagd op de website van de RDW. 

Mag ik met rolstoelstickers op een invalideplek parkeren?

Nee, dit mag niet. Hiervoor dien je over een geldige Europese invalidekaart te beschikken. Klik op de link hieronder om meer te lezen over gehandicaptenparkeerkaarten.

Occasions

Waarom een Bierman occasion?

Graag helpen wij je bij het zoeken naar een goede rolstoelauto of rolstoelbus. Maar waarom zou je deze uiteindelijk ook bij ons moeten aanschaffen? Hieronder enkele reden waarin wij ons onderscheiden:


*) Meer dan 75 jaar ervaring (opgericht in 1950)
*) Grootste assortiment rolstoelauto's en rolstoelbussen van Nederland (350+)
*) 12 maanden BOVAG garantie, met mogelijkheid tot lokale garantie
*) Merk-onafhankelijk & zelfstandig familiebedrijf (50+ mensen)
*) Totaalaanbieder = wij hebben kennis in huis voor alle autoaanpassingen
*) Mogelijkheid om je occasion verder op maat te laten aanpassen conform RDW eisen
*) Mogelijkheid om je "gewone" personenauto in te ruilen
*) Mogelijkheid tot vervangend vervoer / voorloopauto (informeer naar de mogelijkheden)
*) Mogelijkheid tot financial & operationele lease (PGB zien wij ook als inkomen)

Maar vooral omdat we een familiebedrijf zijn dat echt betrokken is bij onze klanten. Ons doel is om aanpassingen te bieden die perfect aansluiten op jouw wensen en behoeften. Daarnaast verkopen we betrouwbare auto's waarmee mensen zorgeloos de weg op kunnen. Natuurlijk kan er altijd iets misgaan, maar in dat geval lossen we het op binnen de garantie. Zo zorgen we ervoor dat veel van onze klanten ons hun hele leven trouw blijven. Dáár doen we het voor.

Staan alle occasions bij jullie vestiging in Nieuw-Vennep?

In principe staan al onze occasions bij onze vestiging in Nieuw-Vennep.

We raden aan om vooraf altijd contact met ons op te nemen als je een specifieke occasion wilt komen bekijken. Het is namelijk mogelijk dat de auto tijdelijk elders is, bijvoorbeeld als voorloopauto of bij het onderhouds- of poetsbedrijf. Met een telefoontje voorkom je dat je onnodig langsrijdt.

Hoe werkt een proefrit aan huis / thuispassing?

Tijdens een proefrit aan huis (of thuispassing) komt één van onze verkoopadviseurs naar jouw huis met een geschikte rolstoelauto of rolstoelbus. Je krijgt direct deskundig advies over de aanpassingen / occasion, en we kunnen ter plekke de rolstoel of scootmobiel testen. Zo kun je in je eigen vertrouwde omgeving ontdekken of dit de ideale oplossing voor jou is.

Een thuispassing is volledig kosteloos en vrijblijvend. Er zijn geen verplichtingen om een aankoop te doen. Kortom, je kunt gerust gebruikmaken van deze service zonder enige verplichting.

Voordeel van een proefrit aan huis is natuurlijk dat je niet naar ons toe hoeft te komen. Nadeel is dat we vaak slechts met maar één voertuig kunnen komen. 

Meer informatie kunt u hier vinden. 

Leveren jullie alles met 12 maanden BOVAG garantie?

Ja, wij leveren particulier* al onze auto's en bussen met 12 maanden BOVAG garantie. 

*) Bij een zakelijke aankoop (B2B) kan dit antwoord afwijkend zijn.

Hoe werkt lokale garantie?

Omdat we slechts één vestiging hebben, werken we nauw samen lokale steunpunten. Dit zijn garages die vaak om de hoek zitten. Hierdoor hoeft je voor garantie niet altijd naar Nieuw-Vennep toe te komen. 

Bij "lokale garantie" kan je de auto lokaal laten repareren bij een universele garage zoals Profile, Bosch Car Service, De Vakgarage. In dit geval is het belangrijk dat de garantiewerkzaamheden altijd uitsluitend worden uitgevoerd in overleg en na goedkeuring van onze after-sales medewerkers. Verder moet de factuur direct aan ons gericht zijn (onze adresgegevens) en voorzien zijn van een toestemmingsnummer (te verkrijgen bij onze after-sales medewerkers). Let op: zonder toestemmingsnummer zullen wij deze factuur niet betalen. 

Voor meer informatie over onze garantie procedure verwijzen wij u graag naar deze pagina

Kan ik mijn "gewone" personenauto bij jullie inruilen?

Ja, wij ruilen ook "gewone" personenauto's in, zelfs als deze niet zijn aangepast. Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat wij voor jouw auto kunnen bieden.

Kan ik een occasion verder laten aanpassen?

Ja dit kan. Wij zijn immers een aanpassingsbedrijf! Ofwel, ons beroep is het aanpassen van voertuigen. 

Mocht de gewenste occasion daarom niet helemaal aan je wensen voldoen, dan kunnen wij dit vaak op maat aanpassen. Je kan hierbij denken aan het aantal zitplaatsen, maar ook aan bijvoorbeeld een achteruitrijcamera of cruise-control etc. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Rolstoelauto

Wat kost een ombouw tot rolstoelauto?

Een basis ombouw van een bodemverlaging kost circa 12.000,- tot 15.000,- Euro*. 

Een XXL-ombouw (met meer binnenhoogte) is duurder. Deze zal uitkomen op circa 18.000,- tot 22.000,- Euro*. 

*) Prijs incl. BTW en RDW keuring. Exacte prijs is afhankelijk van het type ombouw en eventuele aanvullende opties & accessoires. 

Wat is de gemiddelde ombouwtijd van een rolstoelauto?

De gemiddelde ombouwtijd van een rolstoelauto is circa 2-4 weken.

Wel zijn we natuurlijk altijd afhankelijk van de werkplaatsplanning en beschikbaarheid onderdelen.

Valt een rolstoelauto onder de gehandicaptenregeling? (lage wegenbelasting / vrijstelling BPM)

Nee, dit is niet het geval. 

De gehandicaptenregeling is enkel voor bestelauto's (grijs kenteken). Een rolstoelauto is altijd een personenauto (geel kenteken). Reden is dat deze niet voldoen aan de eisen van een bestelauto, omdat er zitplaatsen aanwezig zijn in de laadruimte. Hierbij wordt een rolstoelplek ook gezien als een zitplaats.

Welke binnen-afmetingen heeft een rolstoelauto?

De exacte afmetingen verschillen per merk / model auto & type ombouw.
Om toch een (goede) indicatie te krijgen:

Gemiddelde hoogte basis ombouw = circa 140-144 cm
Gemiddelde hoogte XXL-ombouw = circa 150 cm

Gemiddelde breedte = circa 72-85 cm

Gemiddelde lengte = circa 130-160 cm

Meer informatie kan je vinden op onze YOUTUBE video over de afmetingen. 

Past een een elektrische rolstoel in een rolstoelauto?

De inrijplaat kan een gewicht aan van circa 300 Kg. Of een elektrische rolstoel ook een rolstoelauto in kan, hangt sterk af van de afmetingen. Het advies om daarom goed de afmetingen van de rolstoel(passagier) op te meten, om te kijken of deze geschikt is voor de rolstoelauto. 

Past een scootmobiel in een rolstoelauto?

Ja, je kunt een (grote) scootmobiel gemakkelijk in een rolstoelauto vervoeren. In dit geval is de scootmobiel bagage. Je mag niet op de scootmobiel blijven zitten tijdens het rijden. De scootmobiel is namelijk geen erkende zitplaats!

Is een elektrische lier in te bouwen? (om de rolstoel naar binnen te trekken)

Ja, het is goed mogelijk om in elke rolstoelauto een elektrische (band)lier te monteren. Soms zit deze al in een occasion, soms bouwen we deze achteraf in tegen in een meerprijs. 

Rolstoelbus

Wat kost een ombouw tot rolstoelbus?

Een budget ombouw van een rolstoelbus kost circa 10.000,- tot 15.000,- Euro*. 

Een basis ombouw wordt het meest verkocht. Deze zal uitkomen op circa 15.000,- tot 20.000,- Euro*. 

Ook een XXL-ombouw (bodemverlaging in een bus) kost circa 20.000,- tot 25.000,- Euro*.

Met een luxe ombouw zal je uitkomen op meer dan 20.000,- Euro*. Maar net hoe extreem de wensen zijn. 

*) Prijs incl. BTW en RDW keuring. Exacte prijs is afhankelijk van het type ombouw en eventuele aanvullende opties & accessoires. 

Wat is de gemiddelde ombouwtijd van een rolstoelbus?

Een gemiddelde ombouwtijd van een rolstoelbus is circa 2-6 weken.

Wel zijn we natuurlijk altijd afhankelijk van de werkplaatsplanning en beschikbaarheid onderdelen.

Valt een rolstoelbus onder de gehandicaptenregeling? (lage wegenbelasting / vrijstelling BPM)

Ja, een rolstoelbus kan hiervoor in aanmerking komen. 

Wel moet de bus voldoen aan de eisen van een bestelbus (grijs-kenteken). Ook moet de gebruiker aan bepaalde voorwaarden voldoen waaruit blijkt dat deze gehandicapt is. Meer informatie kan je hier op onze website vinden. 

Is een rolstoelbus goedkoper dan een rolstoelauto?

Een rolstoelbus dankzij de gehandicaptenregeling (vaak) goedkoper in de wegenbelasting dan een rolstoelauto. 

Voor het totale plaatje is het handig om ook rekening te houden met de verzekering, afschrijving en onderhoudskosten. Deze zijn namelijk op een bus vaak weer een stukje duurder dan bij een rolstoelauto. Het verschil zal daarom per voertuig en per persoon verschillend zijn.

Het is dus niet per definitie te zeggen dat de bus goedkoper is. Dit is dus een 50/50 en afhankelijk van het voertuig en gebruiker. 

Welke binnen-afmetingen heeft een rolstoelbus?

De exacte afmetingen verschillen per merk / model auto & type ombouw.
Om toch een (goede) indicatie te krijgen:

Klein model Hoogte 1 = circa 135 cm
Klein model Hoogte 2 = circa 168 cm
Bodemverlaging klein model bus = circa 148 cm
Groot model Hoogte 1 = circa 155 cm
Groot model Hoogte 2 = circa 190 cm

Meer informatie kan je vinden in onze video over de afmetingen: 


 

Mag er een rolstoelplek in de laadruimte? (3e zitrij)

Dit mag niet als u in aanmerking wenst te komen voor de gehandicaptenregeling. Een persoon in de rolstoel is ook een mens. Er mogen geen zitplaatsen in de achterste 1,5 meter van het voertuig komen te staan.

In alle andere gevallen zult u met een rolstoelplek op de 3e zitrij gewoon komen te rijden onder de normale wegenbelasting (= geel kenteken). 

Hoe lang is een rolstoelbus gemiddeld?

Een gemiddelde rolstoelbus is snel tussen de 5 en 6 meter lang.

Voor parkeerplekken tellen mensen hier vaak nog de lift (140 cm), de kick-out van de lift (30 cm), lengte rolstoel (140 cm) en manoeuvreerruimte van de rolstoel (40 cm) erbij op. Ofwel, dan heb je nog 3,5 meter achter de bus nodig.

Totale lengte die je dan nodig hebt is dan snel 8,5 tot 9,5 meter. Dit is dus de lengte inclusief lift en manoeuvreerruimte. 

Komt een (DIESEL) rolstoelvoertuig de milieuzone in?

Als een rolstoelauto of rolstoelbus een RDW gekeurde rolstoelplek op het kenteken heeft, dan heeft dit voertuig een uitzondering op de zero-emissies en milieu zones.

Op de website van de overheid kan je jouw kenteken invoeren en dit controleren (deze zijn gekoppeld aan de RDW-database). Je ziet dan direct of je de gebieden wel of niet in mag op basis van het kenteken.
 

Klik op de link hieronder om meer te lezen over Zero-emmissie zones in Nederland:

 

Klik op de link hieronder om meer te lezen over Milieuzones in Nederland:



Ontheffing voor aangepast voertuig door handicap
Mocht jouw voertuig de milieuzone niet inkomen, maar je wel een voertuig hebt die aangepast is dan kan je hiervoor ontheffing aanvragen. Deze ontheffing kan hier worden aangevraagd op de website van de RDW. 

Zelf rijden

Zijn rijlessen verplicht bij een handicap / functiebeperking?

Als je te maken krijgt met een functiebeperking heb je de morele plicht om dat te melden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR). Dit doe je door het invullen van een gezondheidsverklaring. Het CBR onderzoekt samen met jou wat de mogelijkheden zijn om veilig te blijven autorijden met jouw beperking. Bij Bierman Rijopleidingen staan we klaar om je in dit proces te begeleiden. Je kunt bij ons terecht voor intakegesprekken, rijlessen en het afleggen van examens.

Heeft Bierman een eigen rijschool?

Ja, dit is Bierman Rijopleidingen. 

Bierman Rijopleidingen werkt vanuit revalidatiecentrum Heliomare. Hierdoor kunnen autorijlessen en rijtesten plaatsvinden op twee locaties:

*) Heliomare: Relweg 51, 1949 EC, Wijk aan Zee
*) Bierman: Pesetaweg 16, 2153 PJ, Nieuw-Vennep

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via rijschool@bierman.eu

Mag je zonder CBR-coderingen op je rijbewijs je auto laten aanpassen?

Nee, dat is niet toegestaan. Als je te maken krijgt met een functiebeperking heb je de morele plicht om dat te melden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR). Het CBR bepaalt bij een functiebeperking onder welke voorwaarden u aan het verkeer kunt deelnemen. Deze voorwaarden worden vertaald naar coderingen op het rijbewijs. Wij zorgen er vervolgens voor dat de auto volledig wordt aangepast aan deze coderingen. In veel gevallen worden deze dan gekeurd door de RDW.

Zo kunt u veilig aan het verkeer deelnemen.

Moeten zelfrij-aanpassingen gekeurd worden door de RDW?

Veel aanpassingen voor zelfrijdend gebruik moeten verplicht worden gekeurd door de RDW. Bij goedkeuring worden de technische voertuiggegevens aangepast in de database van de RDW, zodat de aanpassingen aan het voertuig worden gekoppeld. Deze gegevens zijn te vinden op de website van de RDW: 


Niet alle aanpassingen zijn echter keurings-plichtig. Als je twijfelt of de aanpassingen aan jouw auto door de RDW gekeurd moeten worden, kan je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je dan graag verder.

Is elke auto / bus aan te passen naar een zelfrijder?

Wij zijn een gespecialiseerd aanpassingsbedrijf en kunnen auto’s en bussen volledig op maat aanpassen aan jouw wensen. Autoaanpassingen blijven echter maatwerk. De mogelijkheden hangen af van de coderingen op jouw rijbewijs, het voertuig en jouw persoonlijke situatie. Daarom raden we je aan om altijd eerst contact met ons op te nemen voordat je een auto aanschaft. Zo zorgen we ervoor dat jouw voertuig perfect aansluit op jouw behoeften.

Wat kosten aanpassingen voor een zelfrij situatie?

De prijzen voor aanpassingen variëren sterk en zijn afhankelijk van de coderingen op het rijbewijs en het type voertuig. We raden je aan hierover telefonisch contact met ons op te nemen. Houd er rekening mee dat we meestal om de brief van het CBR vragen met de exacte coderingen, zodat we een passende prijsopgave kunnen maken.

Bierman

Heeft Bierman één vestiging?

Ja, wij hebben één vestiging te Nieuw-Vennep. Dit is een bewuste keuze. 

Het voordeel is dat we alle expertise / kennis / voorraad onder één dak hebben. De klant hoeft maar naar één centraal punt te komen i.p.v. meerdere vestigingen af te reizen. Op onze vestiging hebben we meer dan 300+ rolstoelauto's en rolstoelbussen staan. Ofwel, je kan bij ons alles zien / proberen / testen. Dit zal opwegen tegen de eventueel langere rit die u maakt. 

Hoe werkt lokale garantie? 
Met betrekking tot de garantie werken we landelijk met steunpunten. Zodat de meeste garantiepunten gewoon lokaal onder garantie kunnen worden opgelost. Dus voor garantie hoeft u niet naar Nieuw-Vennep toe.

Zijn jullie ook op 's avonds en op zaterdag open?

De showroom is elke zaterdag geopend van 10:00 tot 17:00 uur. 
De werkplaats en ons magazijn zijn op zaterdag gesloten. 

's Avonds is enkel mogelijk op afspraak (showroom-bezoek).

Onze reguliere openingstijden zijn:

Maandag t/m vrijdag 08:00 - 18:00

Zaterdag 10:00 - 17:00

Zondag Gesloten

Is Bierman een 100% familiebedrijf?

Ja, Bierman is nog steeds 100% familiebedrijf. We zijn dan ook geen eigendom van een grotere automotive-groep of dealer.

Het bedrijf is opgericht in 1950 door Chris Bierman Sr. Inmiddels zijn we meer dan 75+ jaar verder en is het bedrijf nog steeds eigendom van de familie, die ook werkzaam is binnen het bedrijf.

Hoeveel mensen werken er bij Bierman?

Bij ons werken dagelijks circa 50 mensen. 

Hoe werkt lokale garantie?

Omdat we slechts één vestiging hebben, werken we nauw samen lokale steunpunten. Dit zijn garages die vaak om de hoek zitten. Hierdoor hoeft je voor garantie niet altijd naar Nieuw-Vennep toe te komen. 

Bij "lokale garantie" kan je de auto lokaal laten repareren bij een universele garage zoals Profile, Bosch Car Service, De Vakgarage. In dit geval is het belangrijk dat de garantiewerkzaamheden altijd uitsluitend worden uitgevoerd in overleg en na goedkeuring van onze after-sales medewerkers. Verder moet de factuur direct aan ons gericht zijn (onze adresgegevens) en voorzien zijn van een toestemmingsnummer (te verkrijgen bij onze after-sales medewerkers). Let op: zonder toestemmingsnummer zullen wij deze factuur niet betalen. 

Voor meer informatie over onze garantie procedure verwijzen wij u graag naar deze pagina

Wij zijn aangesloten / lid van

 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
 - AB Bierman
0252 - 210611