Hier kan je de antwoorden vinden op onze meest gestelde vragen.
Aanpassingen worden in sommige gevallen vergoed door de gemeente (WMO) of het UWV. Neem contact op met een van onze adviseurs om te kijken wat er in jouw situatie mogelijk is.
Bepaalde aanpassingen moeten (eenmalig) RDW gekeurd worden. Dit is altijd het geval met een wijziging van het voertuig m.b.t. zitplaatswijziging of rolstoelplek. Ook aanpassingen aan de rij-situatie moeten (soms) RDW gekeurd worden. Andere zaken als een handgreep of kofferbaklift hoeven niet RDW gekeurd te worden.
Bij ons komt de RDW wekelijks aan huis keuren in Nieuw-Vennep. Zij controleren dan fysiek het voertuig en aanpassingen en controleren of deze overeenkomen met de bijgeleverde homologatierapporten. Indien dit allemaal klopt, dan passen zij de voertuiggegevens aan in hun database. Meestal heeft dit betrekking op het aantal zitplaatsen en de rolstoelplek.
Deze keuring is overigens eenmalig. Indien de auto gekeurd is ontvangt u eventueel een nieuwe kentekencard. Ook kunt u de aanpassing online terugvinden op ovi.rdw.nl
Bij een APK moeten de aanpassingen (deels) gecontroleerd worden. Je moet hierbij denken aan scheurtjes in de gordelfixatie, lekkage aan de gemodificeerde uitlaat / lekkage van de gemodificeerde brandstoftank / klopt het aantal zitplaatsen / etc. Ofwel, alles met betrekking tot de veiligheid van het voertuig. De werking van de inrijdplaat en zaksysteem etc. vallen hier niet onder.
Mocht je toch twijfels hebben over de aanpassingen, dan is een GRATIS inspectie bij ons mogelijk. Meer informatie kunt u hier vinden.
De APK en inspectie verschillen overigens van de RDW keuring. Deze is eenmalig en heeft betrekking op een wijziging van het voertuig.
Als een rolstoelauto of olstoelbus een RDW gekeurde rolstoelplek op het kenteken heeft, dan heeft dit voertuig een uitzondering op de zero-emissies en milieu zones.
Op de website van de overheid kunt u uw kenteken invoeren en dit controleren (deze zijn gekoppeld aan de RDW-database). U ziet dan direct of u de gebieden wel of niet in mag op basis van het kenteken.
*) Zero-emmissie zones = www.opwegnaarzes.nl
*) Milieuzones = www.milieuzones.nl
Ontheffing voor aangepast voertuig door handicap
Mocht jouw voertuig de milieuzone niet inkomen, maar je wel een voertuig hebt die aangepast is dan kan je hiervoor ontheffing aanvragen. Deze ontheffing kan hier worden aangevraagd op de website van de RDW.
Nee, dit mag niet. Hiervoor dien je over een geldige Europese invalidenkaart te beschikken.
Een basis ombouw van een bodemverlaging kost circa 12.000,- tot 15.000,- Euro*.
Een XXL-ombouw (met meer binnenhoogte) is duurder. Deze zal uitkomen op circa 18.000,- tot 22.000,- Euro*.
*) Prijs incl. BTW en RDW keuring. Exacte prijs is afhankelijk van het type ombouw en eventuele aanvullende opties & accessoires.
Een gemiddelde ombouwtijd van een rolstoelauto is circa 2-4 weken.
Wel zijn we natuurlijk altijd afhankelijk van de werkplaatsplanning en beschikbaarheid onderdelen.
Nee, dit is niet het geval.
De gehandicaptenregeling is enkel voor bestelauto's (grijs kenteken). Een rolstoelauto is altijd een personenauto (geel kenteken). Reden is dat deze niet voldoen aan de eisen van een bestelauto, omdat er zitplaatsen aanwezig zijn in de laadruimte. Hierbij wordt een rolstoelplek ook gezien als een zitplaats.
De exacte afmetingen verschillen per merk / model auto & type ombouw.
Om toch een (goede) indicatie te krijgen:
Gemiddelde hoogte basis ombouw = circa 140-144 cm
Gemiddelde hoogte XXL-ombouw = circa 150 cm
Gemiddelde breedte = circa 72-85 cm
Gemiddelde lengte = circa 130-160 cm
Meer informatie kan je vinden op onze YOUTUBE video over de afmetingen.
De inrijplaat kan een gewicht aan van circa 300 Kg. Of een elektrische rolstoel ook een rolstoelauto in kan, hangt sterk af van de afmetingen. Het advies om daarom goed de afmetingen van de rolstoel(passagier) op te meten, om te kijken of deze geschikt is voor de rolstoelauto.
Ja, je kunt een (grote) scootmobiel gemakkelijk in een rolstoelauto vervoeren. In dit geval is de scootmobiel bagage. Je mag niet op de scootmobiel blijven zitten tijdens het rijden. De scootmobiel is namelijk geen erkende zitplaats!
Ja, het is goed mogelijk om in elke rolstoelauto een elektrische (band)lier te monteren. Soms zit deze al in een occasion, soms bouwen we deze achteraf in tegen in een meerprijs.
Een budget ombouw van een rolstoelbus kost circa 10.000,- tot 15.000,- Euro*.
Een basis ombouw wordt het meest verkocht. Deze zal uitkomen op circa 15.000,- tot 20.000,- Euro*.
Ook een XXL-ombouw (bodemverlaging in een bus) kost circa 20.000,- tot 25.000,- Euro*.
Met een luxe ombouw zal je uitkomen op meer dan 20.000,- Euro*. Maar net hoe extreem de wensen zijn.
*) Prijs incl. BTW en RDW keuring. Exacte prijs is afhankelijk van het type ombouw en eventuele aanvullende opties & accessoires.
Een gemiddelde ombouwtijd van een rolstoelbus is circa 2-6 weken.
Wel zijn we natuurlijk altijd afhankelijk van de werkplaatsplanning en beschikbaarheid onderdelen.
Ja, een rolstoelbus kan hiervoor in aanmerking komen.
Wel moet de bus voldoen aan de eisen van een bestelbus (grijs-kenteken). Ook moet de gebruiker aan bepaalde voorwaarden voldoen waaruit blijkt dat deze gehandicapt is. Meer informatie kan je hier op onze website vinden.
Een rolstoelbus dankzij de gehandicaptenregeling (vaak) goedkoper in de wegenbelasting dan een rolstoelauto.
Voor het totale plaatje is het handig om ook rekening te houden met de verzekering, afschrijving en onderhoudskosten. Deze zijn namelijk op een bus vaak weer een stukje duurder dan bij een rolstoelauto. Het verschil zal daarom per voertuig en per persoon verschillend zijn.
Het is dus niet per definitie te zeggen dat de bus goedkoper is. Dit is dus een 50/50 en afhankelijk van het voertuig en gebruiker.
De exacte afmetingen verschillen per merk / model auto & type ombouw.
Om toch een (goede) indicatie te krijgen:
Klein model Hoogte 1 = circa 135 cm
Klein model Hoogte 2 = circa 168 cm
Bodemverlaging klein model bus = circa 148 cm
Groot model Hoogte 1 = circa 155 cm
Groot model Hoogte 2 = circa 190 cm
Meer informatie kan je vinden op onze YOUTUBE video over de afmetingen.
Dit mag niet als u in aanmerking wenst te komen voor de gehandicaptenregeling. Een persoon in de rolstoel is ook een mens. Er er mogen geen zitplaatsen in de achterste 1,5 meter van het voertuig komen te staan.
In alle andere gevallen zult u met een rolstoelplek op de 3e zitrij gewoon komen te rijden onder de normale wegenbelasting (= geel kenteken).
Een gemiddelde rolstoelbus is snel tussen de 5 en 6 meter lang.
Voor parkeerplekken tellen mensen hier vaak nog de lift (140 cm), de kick-out van de lift (30 cm), lengte rolstoel (140 cm) en manoeuvreerruimte van de rolstoel (40 cm) erbij op. Ofwel, dan heb je nog 3,5 meter achter de bus nodig.
Totale lengte die je dan nodig hebt is dan snel 8,5 tot 9,5 meter. Dit is dus de lengte inclusief lift en manoeuvreerruimte.
Nee, het is verplicht om aanpassingen te laten aansluiten bij de jusite CBR-coderingen op het rijbewijs.
Ja, wij hebben (slechts) 1x vestiging.
Groot voordeel is dat we dan alle expertise / kennis / voorraad onder 1x dak hebben. Dit heeft als nadeel dat we voor veel mensen niet om de hoek zitten. Wel is het vaak toch de moeite om een keer bij ons langs te komen. Op onze vestiging hebben we meer dan 300+ rolstoelauto's en rolstoelbussen staan. Ofwel, je kan bij ons alles zien / proberen / testen. Het is de lange rit daarom vaak dan ook wel meer dan waard!
Met betrekking tot de garantie werken we landelijk met steunpunten. Zodat de meeste garantiepunten gewoon lokaal onder garantie kunnen worden opgelost.
De showroom is elke zaterdag geopend van 10:00 tot 17:00 uur.
De werkplaats en magazijn zijn op zaterdag gesloten.
's Avonds is enkel mogelijk op afstaak (showroom-bezoek).
Ja, Bierman is nog steeds 100% familiebedrijf. We zijn dan ook geen eigendom van een grotere automotive-groep.
Het bedrijf is opgericht in 1950 door Chris Bierman Sr. Inmiddels zijn we meer dan 75+ jaar verder en is het bedrijf nog steeds eigendom van de familie, die ook werkzaam is binnen het bedrijf.
Bij ons werken dagelijks circa 50 mensen.
Omdat we slechts 1x vestiging hebben, werken we nauw samen lokale steunpunten. Dit zijn garages die vaak om de hoek zitten.
Bij "lokale garantie" kan je de auto lokaal laten repareren bij een universele garage zoals Profile, James, Vakgarage. In dit geval is het belangrijk dat de garantiewerkzaamheden altijd uitsluitend worden uitgevoerd in overleg en na goedkeuring van onze after-sales medewerkers. Verder moet de factuur direct aan ons gericht zijn (onze adresgegevens) en voorzien zijn van een toestemmingsnummer (te verkrijgen bij onze after-sales medewerkers). Let op: zonder toestemmingsnummer zullen wij deze factuur niet betalen.