Bierman heeft een groot assortiment nieuwe & tweedehands rolstoelbussen. Dit zijn bussen aangepast voor het vervoer van één of twee rolstoelpassagier(s). Afhankelijk van de afmetingen van de rolstoel(passagier), kunt u minimaal 3 tot maximaal 6 personen vervoeren met een rolstoelbus (incl. rolstoelpassagier & bestuurder).
De standaard Bierman rolstoelbus bestaat o.a.:
Deze zijn naar wens zelf samen te stellen.
In de video ziet een korte instructie van de werking van het gebruik van een rolstoelbus.
Voor een rolstoelbus is er de mogelijkheid deze te rijden onder de gehandicaptenregeling. Deze regeling geeft de volgende voordelen:
T/m 2024 werd de BPM in de eerste 5 jaar van een bus afgeschreven. Daarna is de bus ‘BPM vrij’ en hoeft er geen BPM meer betaald te worden of ontheffing aangevraagd te worden.
Vanaf 2025 zal de BPM over langere periode worden afgeschreven. Wel blijft de vrijstelling BPM bij een rolstoelbus van toepassing, zolang deze onder de gehandicaptenregeling valt.
De wegenbelasting zal uitkomen op een bedrag tussen de € 40,- en € 55,- per maand. Dit is vele malen lager dan het reguliere wegenbelastingtarief.
Het spreekt voor zich dat deze regeling enkel bedoeld is voor rolstoelgebruikers / mensen met een fysieke beperking. Om voor de regeling in aanmerking te komen zult u dit ook moeten onderbouwen. Uiteraard begeleiden wij u in dit proces.
Een rolstoelbus aanpassen is maatwerk. Ondanks dat wij ons uiterste best doen de aanpassing zo ruim mogelijk te maken, past de rolstoel(gebruiker) niet altijd in de gewenste rolstoelbus. Dit is dan ook de hoofdreden dat wij ook altijd een passing adviseren, alvorens een rolstoelbus aan te schaffen.
In bepaalde gevallen is een passing niet mogelijk. Dan adviseren wij u om de juiste afmetingen mee te nemen naar onze showroom. In de instructie-video kunt u zien, hoe u de belangrijkste afmetingen op meet.
Tip: op onze occasion pagina kunt u zoeken op gewenste binnenhoogte!
Een belangrijke keuze bij de indeling van uw rolstoelbus is de indeling. Dit begint natuurlijk bij de 1e zitrij. U kunt hierbij kiezen uit een bijrijdersstoel / bijrijdersbank.
De voordelen van een bijrijdersstoel:
Het voordeel van een bijrijdersbank:
In de meeste gevallen is de indeling van de 1e zitrij een vast gegeven en dus bepalend voor de aanschaf van uw rolstoelbus. Echter is een wissel in bepaalde gevallen mogelijk. Gelieve hierover altijd eerst contact met ons op te nemen. Dan kunnen wij controleren of uw rolstoelbus hiervoor in aanmerking komt.
De stoelen op de 2e zitrij worden vaak achteraf door ons ingebouwd in uw rolstoelbus. Deze zijn vaak iets smaller dan normale stoelen, zodat de rolstoel er goed tussen past. Een standaard stoel heeft snel een breedte van 45 cm (zonder armleuning).
De stoelen die wij inbouwen in rolstoelbussen zijn altijd M1-gekeurd. Dit betekent dat deze zijn getest middels de hoogte eisen, gelijk aan personenauto's. Wel is er een groot verschil in stoelen voor wat betreft luxe en zitcomfort.
In onze showroom hebben we een groot assortiment stoelen. U bent van harte welkom om deze te proberen. Dan kunnen we u ook de verschillen uitleggen, van welke stoel u in welke situatie in uw rolstoelbus zou laten inbouwen.
Als u eenmaal weet welk model /type stoel u wenst in uw rolstoelbus, dus is het mogelijk deze nog verder samen te stellen. U kunt hierbij denken aan:
Zodat de stoelen geheel aan uw wensen voldoen.
De meest voorkomende manier als rolstoelgebruiker om een rolstoelbus binnen te komen is een rolstoellift.
Uitzonderingen zijn uiteraard mogelijk. Informeer gerust naar de mogelijkheden.
Tip: Tijdens een LPK (Laadkleppen Periodieke Keuring) kunt u uw rolstoellift laten keuren. Deze keuring is voor particulieren niet verplicht. Wij adviseren een keuring vaak eens in de 3 jaar te laten uitvoeren.
Naast een rolstoellift is het ook mogelijk om gebruik te maken van een inrijplatform. Naast de prijs, is een inrijplatform ook een stuk sneller in- en uit te klappen.
Een andere reden voor een platform is bijvoorbeeld wanneer er meerdere rolstoelen mee moeten (in geval van een tweeling in de rolstoel). Dit bespaard een hoop tijd.
Optioneel zijn bepaalde platformen gemakkelijk te demonteren. Mocht u deze niet altijd gebruiken dan beschikt u dan over meer bagageruimte.
Eén van de meest voorkomende ombouwen van de afgelopen jaren is de bodemverlaging in een rolstoelbus. Groot voordeel is dat je de buitenafmetingen van een "klein" model rolstoelbus hebt, maar met de binnenafmetingen (circa 148 cm) van een "groot" model rolstoelbus.
Daarnaast is de helling een stuk minder stijl dan een platform. Dit komt doordat de verlaging in de rolstoelbus (meestal) doorloopt tot de 2e zitrij.
Het spreekt voor zich dat wij onze klanten adviseren en ondersteunen bij zo veel mogelijk zaken. U kunt hierbij denken aan:
Wat de WMO vergoed is niet landelijk vast gelegd. De vergoedingen verschillen daarom per gemeente. U zult hiervoor daarom zelf actie moeten ondernemen richting de WMO.
Nu komt het voor dat mensen een nieuwe rolstoelauto of rolstoelbus kopen. In dit geval kunnen wij dan een offerte van de nieuwe aanpassingen aanleveren. Welk deel er hiervan vergoed wordt, is aan de gemeente. Wel helpt het als u hiervoor vaak onderbouwing. Soms wordt deze vastgesteld door een extern adviseur of fysiotherapeut die een Plan van Eisen (PvE) opstelt. Dit is vaak een goede uitgangspositie voor het opmaken van een offerte.
Vanuit de belastingendienst zijn er diverse voordelen voor rolstoelvervoer. De bekendste is de gehandicaptenregeling. Hierdoor heeft u BPM vrijstelling en mag u een auto berijden onder het verlaagde wegenbelastingtarief. Belangrijk is dat deze enkel van toepassing is op een bestelauto, ofwel grijs-kenteken.
Daarnaast is er ook een aftrekpost van de aanpassingskosten onder "specifieke zorgkosten". U kunt hierbij de auto-aanpassingen apart bij opgeven bij uw inkomstenbelasting.
Het aantal fondsen is beperkt, maar er zijn zeker fondsen waar u zich toe kunt wenden. U kunt hierbij denken aan stichting-MEE of het T-Fonds. Ook zijn er ondersteunende partijen als Stimenz, Jouwmetgezel (voorheen CoPiloten), die u kunnen ondersteunen in het gehele proces.
In een rolstoelbus zijn verschillende opties & accessoires mogelijk. Hieronder enkele voorbeelden:
Dit mag niet als u in aanmerking wenst te komen voor de gehandicaptenregeling. Een persoon in de rolstoel is ook een mens. Er er mogen geen zitplaatsen in de achterste 1,5 meter van het voertuig komen te staan.
Er zijn hierop 2x uitzonderingen:
In alle andere gevallen zult u met een rolstoelplek op de 3e zitrij gewoon komen te rijden onder de normale wegenbelasting (= geel kenteken).
Een rolstoelbus is snel tussen de 5 en 6 meter lang.
Voor parkeerplekken tellen mensen hier vaak nog de lift (140 cm), de kick-out van de lift (30 cm), lengte rolstoel (140 cm) en manouvreerruimte van de rolstoel (40 cm) erbij op. Ofwel, dan heb je nog 3,5 meter achter de bus nodig.
Totale lengte die je dan nodig hebt is dan snel 8,5 tot 9,5 meter.
Als een rolstoelbus een RDW gekeurde rolstoelplek op het kenteken heeft, dan heeft dit voertuig een uitzondering op de zero-emissies en milieu zones.
Op de website van de overheid kunt u uw kenteken invoeren en dit controleren (deze zijn gekoppeld aan de RDW-database). U ziet dan direct of u de gebieden wel of niet in mag op basis van het kenteken.
Bekijk ook ons aanbod van 2e hands rolstoelbussen. Deze zijn dus al aangepast. Naast een snelle levertijd, ben je hier natuurlijk vaak ook financieel goedkoper mee uit.