Met een kleine beperking is het vaak prima mogelijk om (toch) zelf te rijden. Afhankelijk van de handicap is een kleine of complexere aanpassing nodig.
Instructievideo: In deze video laten we de meest voorkomende oplossingen zien om zelf te (blijven) rijden.
Een veel voorkomende aanpassing is linksgas. Wanneer je niet in staat bent om met het rechterbeen gas te geven, is montage van een linkergaspedaal mogelijk. Naast het rempedaal wordt er links een “tweede” gaspedaal geplaatst. Het rechter rempedaal blijft origineel.
De meest voorkomende en beste oplossing voor een linker gaspedaal is een elektronisch linker gaspedaal. Deze is gemakkelijk te activeren door op een knop op het dashboard te drukken. Hiermee wordt het rechter gaspedaal direct onklaar gemaakt.
Hieronder de voordelen van een elektronisch linker gaspedaal.
Helaas is een linker gas enkel elektronisch te maken bij auto's met een elektronisch pedaal rechts. Als dit niet het geval is, zul je toch een mechanisch linker gaspedaal moeten nemen.
Handbediening is een praktische oplossing om toch te kunnen rijden wanneer je niet meer over voldoende kracht in de voeten of benen beschikt. Deze kan enkel worden ingebouwd in combinatie met een automatische transmissie.
Een veel voorkomende aanpassing is linksgas. Wanneer je niet in staat bent om met het rechterbeen gas te geven, is montage van een linkergaspedaal mogelijk. Naast het rempedaal wordt er links een “tweede” gaspedaal geplaatst. Het rechter rempedaal blijft origineel.
De meest voorkomende en beste oplossing voor een linker gaspedaal is een elektronisch linker gaspedaal. Deze is gemakkelijk te activeren door op een knop op het dashboard te drukken. Hiermee wordt het rechter gaspedaal direct onklaar gemaakt.
De handbedrijfsrem kan indien gewenst ook zonder segmentgas worden uitgevoerd. Dit komt voornamelijk voor als er onvoldoende beenkracht is om te remmen. Gas geven gaat dan nog wel. Kniegas is een alternatieve mogelijkheid.
Wanneer je een krachtbeperking hebt die het gas geven of remmen belemmert, is een extra bekrachtiging mogelijk. Denk hierbij aan een elektronische aansturing van het gas, E-gas genaamd. Dit is te combineren met een gasslof, gas- remschuif, kniegas en ringgas. Een extra bekrachtigde rem is eveneens mogelijk. Dit kan bij de handbedrijfsrem en voetrem door middel van een leidingbekrachtiger. Extra rembekrachtiging kan ook elektronisch worden uitgevoerd. Dit geeft een nog grotere bekrachtiging. Dit is gebruikelijk bij een gas- remschuif.
Indien gewenst kunnen bovenstaande aanpassingen ook worden uitgevoerd met een verplaatsing van de bedieningsfuncties.
Er zijn meerdere aanpassingen voor diverse bedieningsfuncties te bedenken. De meest voorkomende zijn op deze pagina besproken. Informeer ons gerust naar de mogelijkheden, indien je een specifieke beperking heeft. Wij worden graag uitgedaagd voor complexe auto aanpassingen.
Krachtverlies of uitval aan één van de armen kan er voor zorgen dat de gebruikelijke functies zoals richtingaanwijzer, contactslot, of ruitenwisser niet meer te bedienen zijn. Een kleine aanpassing kan deze weer gemakkelijk binnen handbereik maken.
In veel gevallen is het mogelijk een groot aantal bedieningsfuncties te verwerken in de stuurknop. Je hebt hiermee een soort van afstandsbediening aan het stuur.
Een simpele oplossing voor het verplaatsen van de richtingaanwijzer / groot-licht is een hendel over het stuur. Deze kan van links naar rechts worden verplaatst, d.m.v. een simpele hendel over het stuur. Uiteraard is dit ook mogelijk van rechts naar links.
Ook is het mogelijk bepaalde bedieningsfuncties naar de andere kant van het stuur / stuurkolom te plaatsen (ofwel links ofwel rechts).
Er zijn meerdere aanpassingen voor diverse bedieningsfuncties te bedenken. De meest voorkomende zijn op deze pagina besproken. Informeer ons gerust naar de mogelijkheden, indien u een specifieke beperking heeft. Wij worden graag uitgedaagd voor complexe auto aanpassingen.
Met een elektrische achterklep gaat de achterklep automatisch open en dicht.
Deze is te bedienen door gebruik te maken van de originele sleutel. 3x klikken is open & 3x klikken is dicht. Deze aanpassingen kunnen wij achteraf monteren.
Zowel in een bus als in een auto is het mogelijk om met een rolstoel zelfstandig te kunnen blijven rijden. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor.
Voor een zelfrij-situatie met rolstoel komen er vaak op maat gemaakte aanpassingen om de hoek kijken. Soms beginnen we helemaal bij het begin, soms doen we aanpassingen op een bestaande occasion / tweedehands rolstoelwagen. Informeer ons gerust naar de mogelijkheden. Wij worden graag uitgedaagd voor complexe auto aanpassingen.
De belangrijkste vraag is: Of het voor jou mogelijk is om een transfer vanuit de rolstoel naar de bestuurdersstoel te maken? Mocht je dit niet weten, dan kun je dit bij ons in de showroom altijd proberen.
Ervaar de vrijheid van zelfstandig rijden met een aangepast rijbewijs begeleid door de experts van Bierman Rijopleidingen.
Wanneer je te maken krijgt met een functiebeperking dan ben je verplicht hierover contact op te nemen met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Zij zullen met jou bekijken wat de mogelijkheden zijn om te kunnen blijven autorijden met een beperking. Graag begeleiden wij je in dit proces. Je kunt bij ons (Bierman Rijopleidingen) terecht voor intakegesprekken, rijlessen en examens.
Klik hieronder om meer informatie hierover te lezen.
Wij zijn contractpartner voor het UWV. Dit betekend dat je een auto bij ons kunt kopen of laten aanpassen, en (een deel) de kosten bij het UWV worden gelegd als je hiervoor in aanmerking komt.
Je kunt telefonisch informatie aanvragen over onze zelfrij- auto aanpassingen via onze verkoopadviseurs . Dit kan telefonisch op +31 (0)252-210611 of per e-mail via info@bierman.eu of middels ons contactformulier.
Bekijk ook ons aanbod van 2e hands aangepaste voertuigen met zelf-rij aanpassingen. Deze zijn dus al aangepast. Naast een snelle levertijd, ben je hier natuurlijk vaak ook financieel goedkoper mee uit.